Τι λέει η διευθύντρια του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης για το μυστήριο με τον τύμβο Καστά και το «Σύνδρομο της Αμφίπολης». Σαγηνευτής και λαοπλάνος ο Μέγας Αλέξανδρος
του Πασχάλη Μεντίζη
 
Άκρως προβληματισμένη από τη διάσταση που έχει λάβει το «μυστήριο της Αμφίπολης» και τις συνεχιζόμενες, «ανώριμες και αντιδεοντολογικές», όπως τις χαρακτηρίζει, αντιπαραθέσεις μεταξύ των συναδέλφων της σχετικά με τον «ένοικο» του τάφου και όχι μόνο, εμφανίστηκε η διευθύντρια του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης, Πολυξένη Αδάμ Βελένη.
 
Στο περιθώριο της συνέντευξης Τύπου για τη νέα πρωτότυπη μουσικοθεατρική παραγωγή Alexander The Great. Rock Opera που ετοιμάζεται να «κατακτήσει» τον κόσμο (διαβάστε αναλυτικώς ΕΔΩ), η ιστορική σύμβουλος του έργου, εγνωσμένου κύρους αρχαιολόγος και πολύπειρη σκαπανέας, μίλησε αποκλειστικά στη Voria.gr για την πρωτοφανή γιγάντωση του ενδιαφέροντος σε ό,τι περιστρέφεται γύρω από τις ανασκαφικές έρευνες στον υπερμεγέθη τύμβο της Αμφίπολης.
 
 «Ήταν δεδομένο, ειδικά μετά από τέτοιο… φως και αναπαραγωγή, το ενδιαφέρον να εκτοξευθεί», σημείωσε αρχικά η κ. Βελένη, ωστόσο έσπευσε να χαρακτηρίσει το ενδιαφέρον αυτό «πρώιμο» και εκτιμά ότι δεν αφορά την επιθυμία για αρχαιογνωσία. «Δυστυχώς δεν είναι βαθειά ιστορικό, αλλά περισσότερο συγκαταλέγεται στο ενδιαφέρον επιπέδου reality και Big Brother, και αυτό είναι το μεγαλύτερο μειονέκτημα. Οι περισσότεροι δεν ενδιαφέρονται για την αρχαιογνωσία αλλά πνίγονται από μία περιέργεια, ο κόσμος θέλει να τρέξει και να βάλει το μάτι του στην κλειδαρότρυπα», επισήμανε χαρακτηριστικά για το… «Σύνδρομο της Αμφίπολης» και συμπλήρωσε:
 
«Εάν μετά από το πέρας της ανασκαφής και των αποτελεσμάτων της προκύψει ένα μεγάλο, βαθύτερο ενδιαφέρον, ένα ρεύμα αξιοσημείωτης προσοχής, τότε θα μπορέσουμε να πούμε πως όλο αυτό ήταν κάτι πολύ θετικό. Μέχρι τότε, όμως, υπάρχει καιρός».
 
Σε ό,τι αφορά τις πολλαπλές ερμηνείες για τον «ένοικο» και την κόντρα που έχει ξεσπάσει ανάμεσα σε συναδέλφους της, η Πολυξένη Αδάμ Βελένη ήταν κατηγορηματική, αποφεύγοντας να απορρίψει, να ενστερνιστεί ή να συγκλίνει σε κάποιες εκτιμήσεις. 
 
«Είναι ανώριμο να μιλούν και να πιθανολογούν από τώρα οι αρχαιολόγοι. Εάν προσέξατε, εγώ δεν έχω μιλήσει καθόλου για το ζήτημα, ούτε και τώρα θα πω τη γνώμη μου. Όποιος προβαίνει τώρα σε εκτιμήσεις για την Αμφίπολη ή όποιος έχει μιλήσει ακόμη νωρίτερα, έχει βιαστεί», υπογράμμισε η γνωστή αρχαιολόγος και τάχθηκε με τη… μειοψηφία, μ’ αυτούς που προτίθενται να κάνουν υπομονή.
 
«Εφόσον δεν έχει ακόμη μιλήσει επιστημονικά η ίδια η επικεφαλής ανασκαφέας, πέρα από τα τακτικά δελτία Τύπου για την πορεία της ανασκαφικής έρευνας, θεωρώ αντιδεοντολογικό να βγει ο οποιοσδήποτε από τους συναδέλφους και να μιλά ατεκμηρίωτα. Θα πρέπει να κάνουμε υπομονή», επισήμανε και συνεχάρη την επικεφαλής της ανασκαφικής σκαπάνης στο ταφικό μνημείο της Αμφίπολης, Αικατερίνη Περιστέρη. «Επιτελεί ένα πολύ σημαντικό έργο η κ. Περιστέρη, σε ένα καταπληκτικό μνημείο, το οποίο σίγουρα θα μας χαροποιήσει, αφού καθημερινώς μας εκπλήσσει», ανέφερε η κ. Βελένη. 
 
«Σαγηνευτής, λαοπλάνος και πανέξυπνος άνθρωπος ο Μέγας Αλέξανδρος»
 
Κληθείσα να σκιαγραφήσει το προφίλ του Μεγάλου Αλεξάνδρου, όπως αυτός αποτυπώνεται στο Alexander The Great. Rock Opera, η ιστορική επιμελήτρια της παράστασης τόνισε ότι, πέραν των ιστορικώς ακριβών στοιχείων και της πιστότητας, προστέθηκαν και άλλα που αγγίζουν το μύθο, αλλά δεν τον ξεπερνούν.
 
«Υπάρχει η αλήθεια στο έργο. Αποζητούσαμε την ιστορική πιστότητα, χωρίς αυτή να λειτουργεί σε βάρος της παραστασιολογικής απόδοσης. Μυθοπλασίες, όμως, όπως η Γοργόνα, δεν υπάρχουν, γιατί πρόκειται για στοιχείο fiction κι εμείς επιδιώξαμε την ακρίβεια, γιατί διαφορετικά το έργο θα ‘’έμπαζε’’ με πολλά φανταστικά στοιχεία», είπε αρχικώς και συνέχισε, περιγράφοντας πως εκείνη και οι υπόλοιποι συντελεστές επέλεξαν να προσεγγίσουν τη «ροκ» πλευρά του σπουδαίο στρατηλάτη:
 
«Δεν εστιάσαμε μόνο στον στρατηγό Αλέξανδρο, τον βασιλιά και τον κατακτητή, αλλά και στον άνθρωπο. Εστιάσαμε σε τρυφερές αλλά και σκληρές στιγμές, σε ελαττώματα αλλά και στο μύθο του. Μόνος του, άλλωστε, έπλασε το μύθο του εαυτού του, τελείως ασυνείδητα».
 
«Θελήσαμε να αναδείξουμε τις πολλές πτυχές του Μεγάλου Αλεξάνδρου, του ηγέτη που ήθελε να διδάξει τον ελληνικό πολιτισμό αλλά ταυτόχρονα να αφομοιώσει τα θετικά τους στοιχεία και να τα εντάξει στον ελληνικό. Άλλωστε γι’ αυτό προέκυψε η καταπληκτική ανάμειξη των ελληνικών πολιτιστικών στοιχείων με αυτά της Ανατολής, γεγονός που μας έδωσε την Ελληνιστική Κοινή, η οποία είχε διασπαρεί σε όλο τον τότε πολιτισμένο κόσμο και διατηρήθηκε έως την άνοδο Αράβων και Σελτζούκων, για περίπου 15, δηλαδή, αιώνες, όταν και έχασε τον ελληνόφωνο χαρακτήρα της», πρόσθεσε η αρχαιολόγος και θεατρολόγος, κ. Βελένη. 
 
Καταληκτικά, η διευθύντρια του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης χαρακτήρισε απόλυτα θετικό το γεγονός πως η εκκίνηση των παραστάσεων, όλως τυχαίως, συμπίπτει με τον αναβρασμό ευρημάτων στον τύμβο Καστά, ωστόσο ξεκαθάρισε πως το sold out δεν σχετίζεται με την Αμφίπολη.
 
«Ο κόσμος θα αγκάλιαζε το εγχείρημα έτσι κι αλλιώς . Ούτως ή άλλως η λέξη ‘’Μέγας Αλέξανδρος’’ έχει μια μαγεία. Ο μεγάλος στρατηλάτης είναι σαγηνευτής, λαοπλάνος, γητευτής. Γοήτευσε το περιβάλλον του, τον στρατό του, τους λαούς που κατέκτησε. Ήταν ένας πάρα πολύ έξυπνος άνθρωπος, αφού δεν προσπάθησε να εξαφανίσει τους λαούς αυτούς αλλά θέλησε να τους εκπολιτίσει, να τους μεταφέρει το φιλοσοφικό επίπεδο των Ελλήνων, έχτισε πόλεις και θέατρα, είχε μαζί του ολόκληρο θίασο που δίδασκε θεατρικά έργα», εξήγησε και κατέληξε: 
 
«Πάνω από αυτό, πάντρεψε τους αξιωματούχους και στρατιώτες του με τον τοπικό γυναικείο πληθυσμό, σε μια πράξη συνειδητή και όχι απλώς πολιτική, ενώ αποκατέστησε και την τιμή των θυγατέρων των εχθρών του, κάτι που κανείς άλλος ηγέτης δεν τόλμησε. Απλό παράδειγμα, ως μια άτυπη χρονολογική αναγωγή, φανταστείτε τον Τζορτζ Μπους να παντρεύεται την κόρη του Σαντάμ Χουσεϊν. Μπορούμε ποτέ να το διανοηθούμε αυτό; Φυσικά και όχι…».
 

Πηγή: voria.gr

Τα μηνύματα που δημοσιεύονται στο χώρο αυτό εκφράζουν τις απόψεις των αποστολέων τους. Το tsantiri.gr δεν υιοθετεί καθ' οιονδήποτε τρόπο τις απόψεις αυτές. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει την γνώμη του, όποια και να είναι αυτή. Δεν δημοσιεύονται συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια. Τέτοια μηνύματα θα διαγράφονται όποτε εντοπίζονται.